יום שלישי, 20 בספטמבר 2016

הדודל של גוגל -רחל המשוררת


זהו הדודל של גוגל היום. דודל המוקדש למשוררת רחל שלנו, רחל בלובשטיין סלע. הדודל הזה אינו מקומי, זהו דודל בינלאומי שגוגל מציג היום בכל העולם. רחל היא מחלוצות השירה העברית המודרנית.



מתוך הערך בויקיפדיה

לשירת רחל התחברתי מנערותי, כתבה שירה בפשטות נוגעת. גם כיום אני מעיין נפעם מדי פעם בספר שירתה.

רחל הלכה לעולמה ממחלת השחפת והיא רק בת 40. על פי השמועות באותה התקופה, הייתה המאהבת של נשיא המדינה השלישי, זלמן שזר. על אהבה נכזבת זו היא כתבה את השיר 'אישתו' ו'התישמע קולי' והיא חיכתה לו "כחכות רחל לדודה". כתבה גם על כמיהתה לילד משלה "בן לו היה לי". שירתה שופעת אהבה לארץ ישראל ולנופיה.

מחלת השחפת בתחילת המאה העשרים הייתה די נפוצה בישוב היהודי בארץ ישראל והיא יובאה על ידי העליה הרוסית, שעמה הגיעה רחל לארץ. אז הייתה השחפת מחלה חשוכת מרפא, אך עם גילוי האנטיביוטיקה ושיפור תנאי ההיגיינה, נכחדה המחלה בארץ.

אבל רבים אינם יודעים שהחל משנות התשעים במאה הקודמת השחפת חזרה לארצנו. היא הגיעה יחד עם העליות ממדינות במזרח אירופה. חיידק השחפת הוא חיידק קטלני ועמיד מאוד לטיפולים. נדרש טיפול אנטיביוטי מורכב לתקופה ממושכת של חצי שנה ויותר כדי לרפא את החולים ולהכחיד את החיידק. 

אבל בשל הטיפול האנטיביוטי הממושך הנדרש, ידועים מקרים לא מעטים של חולים שלא התמידו בטיפול והפסיקו נטילת האנטיביוטיקה טרם הזמן, כשמרגישים שהוטב להם. חולים אלה מהווים סכנת הדבקה לסביבתם. בשל אי-השלמת הטיפול מתפתחים זנים של חיידק השחפת שעמידים לאנטיביוטיקה. פצצת הזמן של חיידק שחפת עמיד לכל סוגי האנטיביוטיקה צריכה להדאיג את כולנו.  

משירתה של רחל: 

הֲלָךְ נֶפֶשׁ

מילים: רחל בלובשטיין ז"ל (רחל המשוררת)
לחן: שרון רוטר


הַיּוֹם הָלַךְ וְהֶחְשִׁיךְ,
דָּעַךְ הַיוֹם.
זָהָב מוּעָם צֻפּוּ שְׁחָקִים
וְהָרֵי רוֹם.
סְבִיבִי הִשְׁחִיר מֶרְחַב שָׂדוֹת
מֶרְחָב אִלֵּם;
הִרְחִיק שְׁבִילִי שְׁבִילִי בּוֹדֵד,
שְׁבִילִי שׁוֹמֵם...

אַךְ לֹא אַמְרֶה פִּי הַגּוֹרָל,
גוֹרָל רוֹדֶה,
אֵלֵךְ בְּגִיל לִקְרַאת הַכֹּל,
עַל כֹּל אוֹדֶה!



https://www.youtube.com/watch?v=XgRMgXZ3jLc

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)