יום רביעי, 19 באוקטובר 2016

מתכון ביתי לקטשופ וגם לליקופן


אומרים שקטשופ שמכסה את הג'אנק פוד הוא בעצמו ג'אנק פוד.  משמיצים את ההורים שילדיהם אוכלים כל דבר עם קטשופ. בעצם גם לא חסרים מבוגרים שיקלקלו טעמה של כל מנת אוכל איכותית עם קטשופ תעשייתי. לא פלא, הרגל מהילדות.

אך האמת היא שקטשופ לא לגמרי נורא. רק חבל שהקטשופ המסחרי מכיל כל כך הרבה סוכר וחומרים משמרים, ופחות רסק עגבניות אמיתי.


ובהמשך אביא כאן מתכון להכנת קטשופ ביתי. קטשופ בריא, המכיל הרבה פחות סוכר מהקטשופ המסחרי, וגם אינו מכיל חומרים משמרים או כל מיני מונעי חמצון שיש להם סימון כמו E111 (המספר הוא רק דוגמה, לא המספר האמיתי). ואת הקטשופ הזה אפשר להכין בפחות מרבע שעה. טעים, בריא וזול.




אבל לפני המתכון, מה בריא בקטשופ?

קטשופ עשיר בליקופן שהוא נוגד חמצון חשוב. מאחר שליקופן זמין יותר לאחר שהוא עובר תהליכי עיבוד, קטשופ הוא מקור טוב יותר לליקופן מאשר עגבניות טריות. אסביר יותר:

ראשית מה זה ליקופן?

הליקופן (Lycopene) הוא מרכיב טבעי שהנוסחה שלו היא:


זהו פיגמנט (צבען טבעי) המעניק לעגבניות ולאבטיחים את צבעם האדום. שייך לקבוצת הקרטנואידים וכמו הבטא קרוטן הכתום המצוי בגזר, גם הליקופן מונע את ההתחמצנות של הכולסטרול - לכן מונע הצטברות משקעי כולסטרול על דפנות העורקים. אבל הליקופן של העגבניות מגן על העורקים פי-5 טוב יותר מאשר הקרוטן. כלומר, הליקופן הוא נוגד חימצון (אנטי -אוקסידנט) רב עוצמה ושייך לקבוצת חומרי האנטי -אייג'ינג (נוגדי הזדקנות).

קיימות עדויות שצריכה תכופה של ליקופן מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סרטן (בעיקר סרטן הערמונית והפה), סוכרת, דלדול עצם, ועקרות גברית. לליקופן מיוחסת גם מניעת הזדקנות יתר של העור.

בשונה מפירות וירקות אחרים, שבהם הערך התזונתי כמו של חלק מהויטמינים מופחת בעת בישול - חימום ובישול עגבניות מגביר את עוצמת פעילותו של הליקופן בשל שינוי המבנה המרחבי שלו. ליקופן ברסק עגבניות הוא פי 4 זמין יותר לגוף מאשר בעגבניות טריות. לכן מוצרים מעובדים של עגבניות כגון מרק ומיץ, מכילים את הצורה הפעילה ביותר של הליקופן על הגוף.

כעת הרי מתכון פשוט להכנת קטשופ ביתי, עשיר בליקופן:

מרכיבים:


600 גרם רסק בעגבניות (6 אריזות קטנות בנות 100 גרם, או מאריזות גדולות יותר).
7 כפות חומץ תפוחים (אפשר חומץ רגיל סינתטי - אך הוא פחות בריא).
2 כפות דבש
½ כוס מים
1 כפית מלח (חצי כפית לסובלים מיתר לחץ דם)
½ כפית אבקת שום
½ כפית אבקת קינמון טחון
קורט פלפל שחור טחון דק
קורט ציפורן טחון
3 טיפות טבסקו (אפשר לוותר או להוסיף יותר למי שאוהב חריף)

אופן ההכנה


מערבבים את כל המרכיבים וטועמים. אם יש צורך מוסיפים עוד מעט מים לקבלת המרקם המתאים לך, חומץ, מלח או ממתיק לפי הטעם.

מוזגים לתוך צנצנת מעוקרת (שנמזגו לתוכה מים רותחים, שופכים והופכים ליבוש קל על מגבת נייר). ושומרים במקרר. החומץ משמש חומר משמר. הקטשופ מקבל את טעמו הסופי המשובח לאחר יום במקרר.

בקטשופ הזה ניתן להשתמש כאוות נפשכם,ללא חשש מחומרים משמרים או לא טבעיים. כאמור החומץ פועל כחומר משמר טבעי (נא לשים לב לתווית על רסק העגבניות - לבחור בכזה שמכיל רק עגבניות, מים, מעט סוכר וללא משמרים).

בריא וזול יותר מהקטשופ של היינץ או אוסם וגם טעים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)