יום שני, 31 באוקטובר 2016

שמן זית - גם צבע הבקבוק משפיע

לפניכם במרכול שני בקבוקי שמן זית. איזה מהם תבחרו?



שניהם שמן זית כתית, שזה טוב. רמת החומציות 0.8% ,שזה מצוין. ובכל זאת הבקבוקים נבדלים - האחד שקוף, השני בצבע זכוכית כהה.

רבים יקנו את הבקבוק הכהה משום שהשמן נראה ירוק. האם שמן זית בצבע ירוק טוב יותר משמן זית בהיר יותר בצבעו? התשובה היא לא. צבע השמן עשוי להיות מושפע מעונת הקטיף, שיטות סינון השמן ועוד. אבל לצבע שמן הזית אין בהכרח קשר לטיבו ולטעמו. לראיה, לטועמים מקצועיים של שמן זית מגישים אותו לטעימה בכוסות כחולות כהות.

ובכל זאת, במידה ושני השמנים בבקבוקים בתמונה למעלה בעלי נתונים תזונתיים זהים (סוג, אופן הכנה ומידת החמיצות) - אני אבחר בזה שצבע הבקבוק כהה.

מדוע?

כי שמן הזית רגיש לאור. אמנם בשמן הזית יש נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) טבעיים, אבל הוא מתחמצן למגע עם אור, חום ואוויר.

על כן בקבוק כהה מגן על שמן הזית מפני אור שמזרז את קלקולו (כמה זמן שהה הבקבוק בחנות מוארת עד לקניה שלך)?

האם כדאי לקנות שמן מתובל כמו בתמונה שלפניכם?


לפני שאענה על השאלה - ראשית אל תתפתו מצורות בקבוק פלצניות. הן לא מעידות דבר וחצי דבר על איכות השמן  מלבד פלצנות ורמת מחיר גבוהה, ללא שום הצדקה. שנית, גם אתם יכולים להוסיף בבית לבקבוק שמן הזית ענף רוזמרין, צ'ילי, וכדומה. זה יעלה לכם הרבה הרבה פחות, בעצם התוספת לשמן תעלה לכם כמעט כלום. 

אבל יש עוד שתי סיבות מדוע אני לא אקנה שמני זית מתובלים:

ראשית - תוספת עשבי התיבול עשויה למסך על איכות שמן ירודה. השמנים האלה נמכרים לא פעם ללא תוויות שתפקידן לספק לצרכן נתונים על סוג שמן הזית ואיכותו.

שנית, כדי למצות את השמנים הארומתיים מתוספות הצמחים, היצרנים של שמני הזית הפומפוזיים (אם הם בכלל שמני זית טהורים) והמתובלים האלה, חושפים את שמן הזית לחום ולאור - למיצוי השמנים הארומתיים שבצמח התבלין.

ראיתי באינטרנט מתכונים להכנה ביתית של שמני זית  מתובלים כאלה, שבהם מציינים להשאיר את  כלי השמן יחד עם הצמחים על אדן חלון מואר למשך שבוע עד שבועיים. כפי שלמדנו כאן, החשיפה לאור ולחום באדן החלון תורמת דווקא לחמצונו ולקלקולו של השמן.

שמרו על שמן הזית שקניתם במקום חשוך וקריר. אם צריכת שמן הזית שלכם נמוכה, עדיף לקנות בכל פעם בקבוק שמן קטן. 

לסיכוםאופן ומשך אחסון שמן הזית יכול להשפיע על איכותו וסגולותיו הבריאותיות ( על הסגולות ברשומה נפרדת). יש המציבים אותו בבקבוק נאה על אדן החלון, אך חום ואור הם אויב של השמן. יש לאחסן אותו במקום קריר וחשוך בתוך כלי זכוכית סגור היטב, שכן מגע עם חמצן מזרז את תהליכי החמצון של השמן. 

אורך חיי המדף חשוב גם הוא. ככל שמחזיקים בשמן לזמן ארוך יותר, כך גדל הסיכוי לחמצונו ולהרס איכותו התזונתית, לכן עדיף לרכוש שמן טרי באריזות קטנות ולהקטין את זמן האחסון.

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)