יום ראשון, 13 בנובמבר 2016

בריאות זה מספר צעדים


אופנת עשרת אלפים הצעדים

כל אתרי קופות החולים ממליצים על עשרת אלפים צעדים ביום לשמירה על המשקל והבריאות. יש לי ספק לגבי קביעת 'מספר הקסם' הזה. כי גם צעדה של עשרת אלפים צעדים ביום לא תעזור לשמירה על המשקל, ללא שמירה על תזונה נכונה ועל ערכים קלוריים בפרט. גם צעד של האחד אינו זהה לצעד של האחר, מבחינת המרחק בין צעד לצעד וכמובן גם לא מבחינת מהירות הצעדים. 

ומספר כזה של צעדים אומר שמדובר בהליכה של כ-5 קילומטר בכל יום. מומלץ, אבל בעולם המודרני אנשים מתקשים לבצע הליכות יומיות יזומות כאלה. פעילות ספורטיבית של הליכה לשם הליכה משעממת רבים ולכן לא ישימה. אז מה עושים?
כיצד לגרום לאנשים ללכת, או לעשות פעילות גופנית מינימלית אחרת? הנה מספר טיפים:

ראשית, מכירים את ההסתובבות האובססיבית למציאת מקום חנייה הסמוך כמה שיותר ליעד? זה גם לא תמיד מצליח, והסתובבות ברכב סחור סחור בקרבת היעד גוזלת זמן ועצבים. אני מחנה תמיד במכוון במקום החנייה הראשון שאני מוצא, לפחות כ- 300 מטר מהיעד ואם הזמן מצוי בידי, אפילו 500 מטר מהיעד. ממקום החנייה אני צועד ברגל ליעד. 500 מטר ליעד וחזרה הם כבר כאלפיים צעדים. ובוודאי אתם מסכימים שצעדה מהירה של מרחק זה צורכת יותר אנרגיה מאשר הליכת מרחק זה בנחת. והליכה מהירה משמעה צעדים ארוכים יותר, כלומר מספר צעדים נמוך יותר לאותו מרחק. כמובן שמומלץ לעשות מרחק זה בהליכה נמרצת.

ומכאן לטיפ השני - לעליה של עד שתי קומות השתמשו ברגליים ולא במעלית. בוודאי אין שום הגיון להשתמש במעלית לטיפוס של קומה אחת. נניח שבמקום העבודה המעבר ממחלקה למחלקה מצריך, טיפוס של שתי קומות שהן משהו 
כמו 40-45 מדרגות - רק טיפוס כזה במדרגות  10 פעמים ביום , זה כבר טיפוס של 400-450 מדרגות, שמבחינה אנרגטית שווה להליכה של אלף צעדים לפחות.

טיפ נוסף. בעבודה יש להימנע ככל האפשר משיחות טלפון אל עובדים אחרים הממוקמים בקרבת מקום. פשוט התרוממו מהכסא וצעדו אליהם בכדי לשאול את השאלה שרציתם, או כדי לתת הוראה פנים אל פנים, כמו שעשינו פעם. רק זה כבר יגדיל את מספר הצעדים היומיים, מבלי לבצע פעילות הליכה ספורטיבית יזומה.

ישיבה של שעות מול המחשב אינה בריאה כידוע לעיניים, לגב ובכלל למערכת השרירים והעצבים. יש לקום אחת לחצי שעה ולהסתובב חמש דקות. זה  טוב גם לגוף וגם לריכוז טוב יותר בעבודה. זה  גם יגדיל כמובן את מספר הצעדים היומיים.

אז גם אם עשרת אלפים צעדים ביום אינם ראליים לכל אחד, אפילו מספר צעדים יומי מינימלי של אלף - אלפיים צעדים, וטיפוס מספר פעמים בגרם המדרגות במקום מעלית, עדיף מלא כלום וטוב לבריאות.

כיצד נדע כמה צעדים עשינו?

כמובן אפשר לרכוש פדומטר (סופר צעדים) שמצמידים לגוף. אבל פדומטר טוב ומדויק, שאפשר לתלות על הצוואר או להצמיד לגוף בדרך אחרת - אינו זול!

אפשרות אחרת היא הורדת אפליקציית פדומטר לסמארטפון, שהוא עצמו ישמש כפדומטר שימדוד את מספר הצעדים. בחנות פליי מוצעים עשרות אפליקציות פדומטרים. איזה מהם לבחור?

ראשית ליהמנע מאלה שיש להם דירוג נמוך. לכל אפליקציה יש דירוג. אני ממליץ ככלל,שלא להוריד אפליקציה שמדורגת פחות מ- 4.0 ! נא לשים לב גם לתגובות המשתמשים לגבי האפליקציה. 

שנית, רבות מהאפליקציות החינמיות אינן באמת חינמיות. הן רוצות גישה למצלמה, לגלריית התמונות, למזהי מכשיר, לרשימת אנשי קשר ועוד. לשם מה פדומטר זקוק לגישה אל רשימת אנשי קשר שלכם, לגלריית התמונות ולמיקרופון, שמישהו עשוי להקשיב לשיחות שלכם בטלפון או לנאמר בסביבת  החדר שאתם נמצאים? 
חשבתם פעם כיצד נשלחת אליכם פרסומת למסעדה הקרובה, כשדיברתם עם בן/בת זוג על אוכל בחוץ? אבל זה כבר נושא לרשומה נפרדת. 

לכן יש לבדוק כל אחת מהאפליקציות המוצעות לאותו הדבר, מהן ההרשאות הנדרשות, לפני שמבצעים 'הורד'. זה נכון לגבי כל אפליקציה. אני הורדתי לטלפון מחשבון שלא נדרשה לו אף הרשאה. המחשבון כמובן אינו זקוק למצלמה, מיקרופון, וגם לא לרשימת אנשי קשר וגישה לכתובות מייל של חבריכם, כפי שדורשים מחשבונים אחרים.

אז בדקתי עבורכם לגבי פדומטר. אני משתמש בפדומטר שאינו דורש אף הרשאה להורדה שלו, והוא מבצע יפה את העבודה. מדובר באפליקציית הפדומטר (למערכת אנדרואיד) הזו:




האפליקציה הזו סופרת צעדים ומתעדת תיעוד יומי, שבועי וחודשי. כמו כן, היא מספקת עוד מספר נתונים נוספים כמו מספר הקלוריות שנשרפו בהליכה, כמו גם מהירות הליכה ממוצעת. האפליקציה גם אוגרת את מספר הצעדים היומי, השבועי והחודשי, ומסמנת לכם במסך צהוב או אדום אם המעטתם ללכת.

את האפליקציה הזו  יש לאתחל בשימוש ראשון, ולקבוע למשל את היום בשבוע שבו הנך רוצה לקבוע את תחילת הספירה השבועית. האפליקציה מדייקת במכשיר שלי. לטענת מפתחי האפליקציה, היא מדייקת במספר הצעדים במרבית המכשירים. אם הפדומטר סופר במכשיר שלכם צעדים, ללא הליכה או בשעת נהיגה ברכב, יש לשנות את רמת רגישות המדידה של האפליקציה. אני נושא את הסמרטפון במתלה הצמוד לגופי בכל שעות היום.

רק בריאות!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)