יום ראשון, 24 במרץ 2024

בינה מלאכותית ואני

אומרים שמדענים נשארים ילדים כי הם לא מפסיקים לשאול למה. הילד שבי אוהב לשחק עם טכנולוגיות חדשות ולגלות בהן נסתרות. אז נראה לכם שלא אתנסה בנפלאות הבינה המלאכותית? אני לא רק מתנסה ולומד אותה, אני גם משקיע לאחרונה בניירות ערך הקשורים בה ואגלה לכם בסוד (וללא המלצה או אחריות) שהן נוסקות פלאים. ומה אני עושה עם בינות מלאכותיות ומה עדיין לא? בשורה התחתונה בהחלט נעזר בהן בערבון מוגבל וחושש מהן משימושים המסוכנים לחברה האנושית. בזה תעסוק רשומה זו בנושא השרביט החם

לשיפוטכם נתחיל בדוגמאות שבהן השתמשתי בבינה מלאכותית לקבלת תמונה המשקפת טקסט:

1. הפקת תמונה לטקסט השיר בַּלְבָּלָה שכתבתי:



2. הפקת תמונה לטקסט השיר זירקונים שכתבתי:



3 והרי תמונה שהופקה על ידי בינה מלאכותית  לטקסט מורכב יותר:



גם בבלוג האקטואליה שאני כותב השתמשתי לעיתים בבינה מלאכותית כדי לתת ביטוי ציורי למסר טקסטואלי. למשל בפוסט "עשבים שוטים הם עשבים שוטים":

לטקסט: "בַּל חֲשָׁשׁ: לְאַחַר רֶדֶת מַלְקוֹשׁ הָאֵשׁ בְּעַזָּה, יַחְזְרוּ לִצְמֹחַ בִּמְלוֹא תִּפְאַרְתָּם כָּל הָעֲשָׂבִים הַשּׁוֹטִים שֶׁל הַשִּׁשָּׁה בְּאוֹקְטוֹבֶּר.
וְכִי כֵּיצַד נִתָּן לְצַפּוֹת שֶׁמָּה שֶׁהָיָה לֹא יִהְיֶה מֵאוֹתָם עֲשָׂבִים שׁוֹטִים"? - הבינה המלאכותית הציעה לי לבסוף ארבע וריאציות ציוריות. בחרתי את הציור הבא:



לגבי אקטואליה, האלגוריתמים של תוכנות הבינה המלאכותית מגבילים הנפקת חומרי ביקורת או סאטירה על פוליטיקאים. הידעתם את זה? ובכל זאת עם מעט מניפולציות אפשר לערים על האלגוריתמים האלה. אם תבקשו למשל cartoon קומי של בן גביר, הבינה המלאכותית תסרב לתת לכם את זה, כי מדובר בדמות פוליטית ידועה. אבל אם מביאים לה צילום של הבן גביר (ללא ציון שמו) היא תספק לכם את זה:



מה דעתכם על התוצאה, אהבתם? 

וגם את צמד חמד אלה הנפיקה הבינה:


אבל שיא השיאים שכנראה עצבן את ביבי משום שהזכיר את זה באחד מנאומיו לאומה, היה כדלקמן:

זוכרים שאושפז משום שהתייבש בטיול בשל החום. ביקשתי מהבינה "צור לי סיפור משעשע על בנימין נתניהו שיוצא לטיול ביום חם מאוד והתייבש כי לא שתה מים ולא חבש כובע טמבל".

הבינה סרבה משום שזה בניגוד לכללים לגבי דמות פוליטית כמו ראש ממשלתנו. אז שיניתי בטקסט "מבנימין נתניהו" למילה "אדם". כלומר, 
"צור לי סיפור משעשע על אדם שיוצא לטיול ביום חם מאוד והתייבש כי לא שתה מים ולא חבש כובע טמבל".

ואז הבינה החליטה לספר לי סיפור על אדם שבמקרה או לא במקרה שמו בנימין, חחחחח. הנה ראו את הסיפור שחיברה הבינה:

"היה היה אדם בשם בנימין, והוא מאוד אהב לטייל. יום אחד, בנימין החליט לצאת לטיול ביום חם מאוד. הוא לא לקח כובע טמבל או מים, כי הוא חשב שהוא לא צריך אותם. בנימין הלך וטייל, והוא נהנה מאוד. אבל ככל שהזמן עבר, הוא התחיל להרגיש חם מאוד.
הוא התחיל להזיע, והוא הרגיש שהוא מתעלף. בנימין הבין שהוא צריך לעצור ולשתות מים, אבל הוא לא היה עם מים. הוא גם הבין שהוא צריך לשים כובע טמבל, אבל הוא לא היה עם כובע טמבל.
בנימין המשיך ללכת, והוא התחיל להרגיש יותר ויותר רע. הוא התחיל לראות כוכבים בעיניים שלו, והוא הרגיש שהוא עומד להתעלף. בסופו של דבר, בנימין התעלף. הוא התעורר בבית החולים, והרופא אמר לו שהוא התייבש.
בנימין למד את הלקח שלו, והוא תמיד יקח איתו מים וכובע טמבל כשיצא לטייל".

ובמניפולציה ערמומית קלה, הצלחתי להוציא מהבינה גם קריקטורה (שכנראה הפכה לוויראלית למורת רוחו של הקיסר):



2:0 נצחון האדם נגד כללי האלגוריתם של הבינה. חחחחח

מהחששות המוצדקים לגבי הבינה המלאכותית הוא השימוש לרעה. אחת החששות של הציבור ובצדק הוא ניצול הבינה המלאכותית לרמאויות. למשל היכולת של בינה מלאכותית ליצור סרטון שבו מצולמת לכאורה דמות של ידוען מהימן (ללא ידיעתו והסכמתו) האומר טקסט מפוברק בקולו האמיתי כדי לשכנע את הציבור ברכישה או בהשקעה בפרוייקט קש. זוהי לא פנטזיה - זה הודגם במציאות. תארו לכם מה יכולה להיות ההשפעה ההרסנית, אם מישהו מאויבינו בעולם יפיק סרטון שיקרי של נאום נשיא המדינה שלנו, שהבינה המלאכותית שמה בפיו ובקולו דברי הסתה לפשעי מלחמה. איזו מהומה תווצר כאשר תוך שעות ספורות זה ישודר בכל ערוץ טלוויזיה עולמי וברשתות החברתיות יגיע לאזני מיליארד אנשים שיאמינו לדברים כתורה מסיני.  

מהבעיות הידועות שכל טכנולוגיה חדשה שפותחה לקידום האנושות יכולה להיות מנוצלת למטרות הפועלות כנגד האנושות. למשל המצאתו של אלפרד נובל (על שמו ניתן הפרס) שהמציא את הדינמיט למטרות פריצת דרכים וסלילה, כולנו יודעים לאיזו מטרות לחימה הביא אבק השריפה. אנרגיה גרעינית המנוצלת להפקת חשמל על ידי כורים גרעיניים יכולה כידוע להשמיד את האנושות בנשק גרעיני. הנדסה גנטית שמשמשת כיום לריפוי מחלות גנטיות יכולה להיות מנוצלת לרעה לדברים שאתם לא יכולים אפילו להעלות בדמיונכם. בשימוש בתאי גזע ניתן כיום ליצור רקמות ואברים כחלקי חילוף לאדם על פי החוק הישראלי. אבל במקומות שאין חוק ניתן לשבט בטכנולוגיה זו בני אדם ללא הורים. בצירוף הנדסה גנטית אפשר להכווין ליצירים אלה תכונות אופי וכוח פיזי מלחמתי אלים, שתאורתית יכול לשבט בני אדם עם יכולות-על לצרכי השמדה. 

על כך כבר אמר הפילוסוף הבריטי ברטראנד ראסל:



ובמילים אחרות, אחת מהבעיות החמורות של האנושות היא שהטכנולוגיה מקדימה בהרבה את החקיקה והרגולציה הקשורה בה.

לאחרונה היה לי ויכוח שבו הועלה בפני אחד מהשימושים לרעה הפוטנציאליים של הבינה המלאכותית - שבעתיד הקרוב הבינה המלאכותית תשמש תלמידים, כולל באקדמיה, בכתיבת עבודות ללא צורך בלימוד וידיעת החומר.
אז אני רוצה להרגיע אתכם - בינה מלאכותית אינה יכולה לעשות עבודה זו בשלמותה. כן, היא יכולה לעזור ולקצר זמן בדברים מסויימים. למשל היא יכולה לתקן שגיאות שפה, דקדוק וניסוח של טקסט שיכתוב תלמיד. והיא עושה את זה לא רע.

אבל הבינה המלאכותית לא יכולה לכתוב בעצמה עבודה אקדמית מהימנה. למשל, ניסיתי לבקש מ- ChatGpt עבודה בנושא מסויים והיא המציאה סיפורי אלף לילה ולילה שנראים אמינים לכאורה להדיוט, אבל איש מקצוע יעלה על זה מיד. הבינה המלאכותית אפילו היפנתה לשני מאמרים המתארים מחקר בנושא. אבל לא דובים ולא יער. לא רק שלא בוצע מעולם מחקר כזה עם מסקנות מחקריות, הבינה המלאכותית הפנתה לשמות מבצעי המחקר שלא היו ולא נבראו ממוסד אקדמי כזה או אחר. אפילו שמות כתבי העת שבהם המחקרים התפרסמו לכאורה - אינם קיימים על פני כדור הארץ. חחחחח
מה שכן, תוכנת AI חינמית (נכון לעכשיו) בשם perplexity יכולה לקצר המון זמן בחיפוש ביבליוגרפי ועושה את זה טוב.

אז לסיכום  ללא ידע בחומר הלימוד של המשתמש, בינה מלאכותית אינה יכולה לכתוב עבודות אקדמיות מהימנות. היא יכולה לעזור בחיפושים ביבליוגרפים בבסיסי נתונים בתחום העבודה ולעשות תיקוני שפה וסיגנון. וזה אומר שלצערי הבינה המלאכותית עשויה לכסות על שפת כתיבה עילגת בהגשות של תלמידי העתיד. אוי לנו טיפוח עילגות שכזו בזכות השימוש בבינה מלאכותית. 

אז האם הכינה המלאכותית יכולה לחבר בעצמה ספרות יפה כמו שירה או פרוזה? נכון לעכשיו התוצאות בתחום זה מאוד עלובות. רמת הסיפור היא כמו בסיפור למעלה שיצרה עבורי בינה המלאכותית על נתניהו שהתייבש בטיול, ותו לא. יצירות מופת, רחוק מזה. אבל אנימציה? תשפטו אתם:


האם בינה מלאכותית תחליף ותייתר בני אדם במקצועות מסויימים ויביאו לפיטורים המוניים?
שמעתי ראיון עם מנכ"ל חברת הייטק ישראלית. הוא טען שבינה מלכותית יכולה להחליף כיום כ- 30% מהעובדים. התחזית שלו לעוד עשור היא שהבינה תייתר כ- 70% מהעובדים. לשאלה אם הבינה המלאכותית תוכל להחליף אותו - הוא השיב בשלילה כשעל פניו חיוך רחב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)