יום שני, 4 במרץ 2024

ויכוחי אירוויזיון

 בהשראת הנושא השרביט החם - תחרות הזמר של האירוויזיון

מסתמן שגם ביחס לנושא זה ניתן להבחין בין ימין לשמאל. בפוסט זה נדון בהיבטים הפוליטיים המיוחסים לאירוויזיון על ידי ישראלים בדגש מיוחד על מובילי דעת קהל. בניגוד לעבר, למעשה מהאזנה למובילי דעת קהל בתקשורת כיום - ברורה כשמש בקרבם החלוקה בין אנשי ימין מובהקים לבין כל השאר (שאנשי הימין המובהקים מכנים את כולם כשמאל, בעוד שכידוע אפילו עיוורי צבעים מבחינים בגווני אפור):

ויכוח שפת הייצוג של השירים הישראלים לאירוויזיון

אין בידי סקר רשמי שנערך בסוגיה זו, אך כל אנשי הימין המובהק בסביבתי וכמותם מובילי דעת הקהל הימניים בתקשורת (שברור כשמש מי הם במשתתפי הפאנלים החל מערוץ 11 ועד לערוץ 14) - חלקם הגדול טוענים בכל תוקף שכל השירים המיוצגים מטעם ישראל חייבים להיות בשפה העברית. ומכיוון שזה לא המצב, חלקם מגיבים לסוגיה באמירה "את מי זה בכלל מעניין"? ובנימת זלזול הומופובית, ללא כחל ושרק את כל מבצעי השירים, האוהדים המושבעים והצופים בתחרות - הם משייכים אוטומטית למגזר הלהט"בי. ותגידו, כל הזמרים מסלסלי מזרחית שהגיעו השנה בהמוניהם לתחרות בחירת נציג לאירוויזיון ב"כוכב הבא" שבערוץ 12 הם להטב"ים?
דור שמעון, מקום שלישי בכוכב הבא לאירוויזיון 2024:



להט"בים יש גם בכדורגל. ספיר ברמן בשופטת הטרנסג'נדרית של ליגת העל בכדורגל

אז הבה נבחן את סוגיית השפה ביחס להצלחה בשירים הישראליים שיוצגו באירוויזיון לדורותיהם. מאז הצטרפות מדינת ישראל בשנת 1973 כמשתתפת פעילה בתחרויות, התקיים הוויכוח הנצחי : האם קיימת אפליית שפה המתבטאת במיקומי השירים בכלל ובסיכויי זכיה במקומות הראשונים בפרט? בואו נבחן טענה זו בצפית מתקציר כל השירים הישראלים שיוצגו באירוויזיון בין השנים 1973-2023:



תקציר שירים זה (גודל דגימה מכובד של 50 שנה) מעיד למעשה שמיקומם הנבחר של השירים שיוצגו אינו מושפע באופן משמעותי משפת השיר - עברית או אנגלית. ישראל אפילו זכתה 4 פעמים במקום ראשון: פעמיים כאשר השיר המתחרה היה בשפה העברית ופעמיים כשמילות השיר היו באנגלית. ועל כן, ביחס לגודלה וביחס לשנות ההשתתפות - מתוצאות התחרויות ישראל נחשבת בהחלט למעצמת אירוויזיון.

מכאן, שהשירים המיוצגים באירוויזיון יכולים להיות בשפה העברית, ואם זה מה שיעשה בקרב הלאומנים שבינינו להרגיש טוב - ניחא. ואז אולי גם להם האירוויזיון יהפוך פתאום לכן מעניין (אם חובבי פופ עולמי הם ולא מאלה שאינם מסוגלים לשמוע שום דבר מלבד פופ מזרחי) 😀. 

ובבקשה שלא יעלה בדעת מי מכם להאשים כאן את הכותב בגזענות (שאין לו שום דבר נגד מוזיקה מזרחית, כאשר המילים בה אינם עברית עילגת).

סוגיית ההשתתפות או החרמת האירוויזיון בשל אנטישמיות מיוחסת

כשהוועדה המפקחת האירופאית לאוריווזיון קבעה ששני השירים שהוגשו לה השנה על ידי ישראל נושאים אופי פוליטי ועל כן התנתה את ההשתתפותה בתחרות בשינוי מילות השיר לבעלות משמעות ניטרלית - ברשות השידור הישראלית נעלבו קשות. בהשקפת עולמם הטיפוסית הכריזו "קבלו את השיר 'הגשם של אוקטובר' כמות שהוא, או לא כלום - ישראל לא תשתתף השנה בתחרות".

ולאחר שאתמול פנה הנשיא יצחק הרצוג לתאגיד השידור כאן בבקשה לערוך את השיר, התרצו והחזירו את השירים לבעליהם לשינוי מילותיהן. הנשיא אמר: "בשעה ששונאינו מבקשים לדחוק ולהחרים את מדינת ישראל מעל כל בימה - על ישראל להשמיע קולה בגאון ובראש מורם ולהניף את דגלה בכל פורום עולמי ובמיוחד בשנה זו".

אבל אפילו עופר חדד המגיש מהלא מהמתלהמים, אבל ידוע בדעותיו הימניות, לא יכול היה להתאפק והמשיך להביע לאחר מכן את מורת רוחו הפרטית בשידור חי ובסערת רגשות, כי חובה הייתה עלינו להמשיך להתעקש ולא להשתתף באירוויזיון.

כבר אמרנו שמגישי אקטואליה עם דעות ימניות יודעים תמיד מה הכי טוב לעם וחייבים לעשות? עם כל הכבוד, הוועדות המפקחות של האירוויזיון לדורותיהם פסלו לא מעט שירים בשל מסרים פוליטיים של מדינות שונות שאינן ישראל. מה היו אומרים אנשי הימין הלאומני לו הייתה הוועדה מאשרת שיר של מדינה אחרת, המרחם על העזתים המסכנים? האם היו גם אז טומנים ראשם בחול כבנות היענה ואומרים: לא מעניין! או אז אולי היה להם פתאום מאוד מעניין וחשוב שוועדת הפיקוח של האירוויזיון תפסול שיר אנטישמי שכזה? אגב, בל נשכח שגם הפלסטינים הם ממוצא שמי ולא ארי.

ולכל ימני לאומני שאולי ימהר כעת לתייג אותי כסמולני, אומר שבניגוד אליו, אני לא מצביע למפלגה כאוהד לקבוצת הכדורגל הנצחית שלו וממשיך להשתחוות לעד למלך עירום. ולכל בעלי זיכרון של דג, אזכיר שהצבעתי לקדימה בראשותו של אריק שרון, "השמאלני הקיצוני", כאשר עד להתנתקות נהרגו בכל יום 4-5 חיילים בציר פילדלפי, ללא שום תכלית ותועלת, כשיש כיום בממשלת המחדל הנורא כאלה שמתגעגעים וחולמים לשוב לשם, כשהבנים של חלקם ימשיכו בחוצפתם לקבל פטור מגיוס ולחימה, כי תפילות חשובות יותר מאשר לחזור מהקרב בארון. ובניגוד לכל ימני לאומני, שטוען שאין לו למלך תחליף, אני יודע שהמלך היה פעם מוכר רהיטים בארה"ב, בעוד שחבריו לנשק המשיכו להלחם בארץ. וכי בתי הקברות מלאים בדורות של אנשים שלא היה להם תחליף.

ולגילוי נאות אסיים בכך שחוסר מידת הסבלנות שלי כיום לצפות בטלוויזיה בתחרויות אירוויזיון בשלמותן, זהה לחוסר מידת הסבלנות לשבת ולצפות מול מסך טלוויזיה ב- 90 דקות פלוס זמן הארכות, במשחקי כדורגל שבהם השחקנים רצים לשוא, כדי שלבסוף המשחק יוכרע בדו-קרב פנדלים קצרצר. אבל כנאמר, כל אחת ואחד ותחומי העניין שלהם ובאמונתם יחיו.

וראו איזו תמונה הכינה עבורי בינה מלאכותית לתוכן הפוסט הזה 😀



עריכה

השיר שלנו לשנת 2024 שאושר במקום הגשם של אוקטובר שצונזר:



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)