יום שישי, 14 באוקטובר 2016

מיונז - כי פחות זה גם יותר


ממרח המיונז  הנפוץ בקולינריה כתוספת לסלטים ולכריכים עשוי בעיקרו מבלילה של ביצים (חיות) עם שמן, חומץ, סוכר ומלח. כל מרכיב בפני עצמו אינו בריא. ובכל זאת גם כשמשתמשים במיונז במידה, קיימים כל כך הרבה מוצרי מיונז - מחברות שונות, מיונז רגיל מול מיונז משמן קנולה, מיונז רגיל מול מיונז מופחת קלוריות מול מופחת שומן ... והצרכן מבולבל. אינו יודע מה טוב יותר ומה רע יותר. אז הבה ונעשה כעת סדר. אעשה כאן השוואה של סוגי מיונז משלוש חברות שלהן נתח השוק הגדול ביותר בישראל. יש גם מיונז המיוצר על ידי חברות אחרות, אך עקרונות ההשוואה דומים בכולם. ההשוואה בין החברות ומוצריהן אינה על פי הטעם אלא על פי הערכים התזונתיים.

נתחיל בהשוואת המיונז הרגיל:


 
 

ניתן לראות שמיונז של הלמנס מכיל באופן משמעותי יותר קלוריות ושומן מאשר המיונז של היינץ ותלמה. אבל מעבר לעניין הקלוריות חשובה יותר ההשוואה ביניהם בכמות הכולסטרול והשומן הרווי שאינם בריאים. מסתבר שהמיונז של הלמנס מכיל דווקא את כמות הכולסטרול הנמוכה ביותר. בכמות השומן הרווי המופחת מוביל המיונז של היינץ מעט אחרי זה של תלמה.

לעומת זאת המיונז של הלמנס מוביל בכמות המלח על האחרים, אבל מכיל הכמות הנמוכה ביותר של פחמימות (סוכר).

מה המסקנה? גם אם מיונז מחברה אחת מופחת קלוריות, הוא עשוי להיות עשיר בכולסטרול ושומנים רוויים. אם האחד מכיל פחות כולסטרול ושומן, הוא מכיל יותר סוכר או מלח או שניהם. כאמור בכותרת - פחות זה גם יותר.

אבל כעת מגיע החלק המעניין - השוואת מיונז 'קל' לעומת מיונז רגיל. הרי לפניכם ההשוואה בין המוצרים המקבילים של שלושת החברות:





מהטבלאות ניתן לראות בהשוואה של המיונזים הקלים לעומת המיונזים הרגילים שאמנם הם מופחתי קלוריות ושומן (יש הבדל גם בזה בין המוצרים מהחברות השונות) - אבל כל המיונזים הקלים עשירים יותר בסוכר!

מגזימה במיוחד חברת תלמה בכמות הסוכר שבמוצריה - הן במיונז הרגיל שכמות הסוכר פי - 3 מזו של הלמן וכמעט פי 3-5 יותר סוכר במיונזים הקלים של תלמה לעומת המיונז הרגיל שלהם (שגם הוא מסוכר יותר מהאחרים).

המיונזים של תלמה (הרגיל והקלים) מכילים תכולת סוכר הגבוהה ביותר בהשוואה לחברות האחרות וכמות הסוכר עולה ככל שהמוצר מכיל פחות קלוריות. סוכרתיים - לידיעתכם!  

שימו לב: מוצרי הלייט של היינץ ותלמה עשירים באופן משמעותי במלח (נתרן) מאשר המיונז הרגיל. כמות המלח הגבוהה ביותר (כמעט גרם אחד מלח ל-100 גרם מוצר) היא במיולט 5% של תלמה.

לשם המחשה - המיולייט של תלמה מכיל 1% מלח. מי הים התיכון מכילים 3.6% מלח.

שמן קנולה בריא יותר משום שהוא מכיל פחות שומנים רווים. הבה נשווה את מוצרי המיונז משמן קנולה:



מהטבלה ניתן לראות שמלבד מחצית מכמות השומן הרווי במיונז הרגיל משמן קנולה, אין הבדל בשאר הערכים התזונתיים (קלוריות, סוכר, מלח וכולסטרול) בין מיונז רגיל למיונז רגיל משמן קנולה. 
אבל במיוקל קנולה של תלמה פי- 4.5 יותר סוכר ופי- 2 יותר מלח!

אז האם ניתן לומר שהמיונזים הקלים בריאים יותר? בהחלט לא. הם עשירים במלח וסוכר - לידיעת הסובלים מיתר לחץ דם ומסוכרת. סוכרתיים כידוע צריכים להמעיט הן בצריכת סוכר ומלח והן בצריכת שומנים רווים וכולסטרול. המיונזים הקלים עשירים בכולם, לפיכך אכילתם אפילו מזיקה יותר מהמיונזים הרגילים. ואם כבר, ורק שימוש במיונז כזית - עדיף לסוכרתיים המיונז הרגיל של הלמנס שמכיל הכמות הקטנה ביותר של סוכר וכולסטרול בהשוואה לכל יתר המוצרים האחרים. 

ובכלל כל מוצרי המיונז המסחריים מכילים חומרים משמרים וצבעי מאכל ולכן מיונז (רגיל כקל) אינו טוב לבריאות מכל הבחינות.

* ניתן להכין מיונז תוצרת בית (יש מתכונים באינטרנט), אבל מכיוון שאין בהם חומרים משמרים - הם מתקלקלים מהר (גם במקרר) ולכן יש להכין כמות קטנה ולצרוך אותה בתוך ימים ספורים.


כולם עתירי קלוריות, שמנים ומכילים צבעי מאכל וכולסטרול.
ו'הקלים' מפצים על הפחתת השומן בתוספת נדיבה של סוכר ומלח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)