יום שבת, 22 באפריל 2023

הדודל של גוגל - יום כדור הארץ



הדודל של גוגל מוקדש לציון יום כדור הארץ העולמי ה-52 החל היום, אותו מציינים ב- 193 מדינות העולם. אבל דוח"ות מדעיים, כמו הדו"ח החדש של האירגון המטאורולוגי העולמי (WMO), מעלים סיבה לדאגה. 

למעשה אנחנו מציינים יום זה לאחר שנה של עליה קיצונית ושבירה של שיאים במדדי אקלים וזיהום סביבה העולמיים - מגמת עליה מדאיגה שנמשכת מזה כמה שנים וישנן כבר תחזיות לשבירה של שורת שיאי אקלים חדשים גם השנה.

בשנת 2022 האוקיאנוסים התחממו לטמפרטורות שיא וקצב המסת הקרחונים ממשיך להתקדם באופן מעורר דאגה, עקב עליית שיא ברמות פני הים. 
הקרחונים באנטראקטיקה הצטמצמו בחורף 2022 כמעט ב-2 מיליון קילומטרים מרובעים.
גם המסת הקרחונים באלפים שברה שיאים, כשהנפגעת העיקרית היא שוויץ שבשנים 2021-2022 איבדה 6% מהיקף הקרחונים - דבר שגרם למעשה לשינוי בקו הגבול העובר בין שוויץ לאיטליה.
בשל המסה מסיבית של קרחונים ועליה של פני האוקיאנוסים, היו כבר איים שפונו מתושביהם ואחרים בסכנת מחיקה.

גם רמות הזיהום בגזי החממה כמו מתאן ופחמן דו חמצני הגיעו לשיא, יחד עם עליה בהתחממות כדור הארץ, שהביאה לאירועי מזג אוויר קיצוניים שפגעו בעשרות מיליונים ברחבי העולם וגרמו לנזקים והפסדים בשווי של מיליארדי דולרים. נזקים אלו החריפו את חוסר הוודאות התזונתית ואת ההגירה ההמונית של אוכלוסיות שלמות.

ב-2022 מיליוני בני אדם באתיופיה, קניה וסומליה מתמודדים במשבר תזונתי חמור עקב בצורות. בשנה זו נרשמה גם הבצורת הארוכה והקשה ביותר בהיסטוריה של סין. גם בשטחים נרחבים בדרום ובמערב ארה"ב סבלו מבצורת משמעותית בשנה שעברה. על פי הערכות, גלי חום קיצוניים באירופה הובילו לתמותה עודפת של כ- 15 אלף בני אדם.

מצד שני חוסר היציבות האקלימית מתבטאת גם בסופות גשמים קיצוניות ושיטפונות מחד, ומשריפות ענק עקב חום קיצוני מאידך. גם זקני קנדה אינם זוכרים טמפרטורות של מעל 50 מעלות וזקני טקסס בדרום אינם זוכרים סופת שלג עם טמפרטורה של מינוס 25 מעלות, כפי שנרשם בשנת 2022. גם באיחוד האירופאי נרשמו בשנה זו הקיץ החם ביותר ושריפות עצומות חסרות תקדים. בים התיכון נרשם שיא בגלי חום ימיים. בפקיסטן ירדה כמות של גשמים ללא תקדים. גשמים שהותירו מתחת למים שליש מהמדינה מתחת למים. למעלה מ-1,700 בני אדם מתו בשיטפונות אלו, 8 מיליון נעקרו מבתיהם ועלות הנזקים לתשתיות ולרכוש היא כ-30 מיליארד דולר.

בוועידת האקלים העולמית האחרונה שהתקיימה ב- 2022 הסתיימה למעשה ללא הבשורה המיוחלת להשיג התחייבות מכלל מדינות העולם ליעד ברור להפסקה הדרגתית כוללת של השימוש בדלקים מאובנים (נפט וגז) עד לשנת 2050. וללא התחייבות חד משמעית להגבלת העלייה של הטמפרטורה העולמית הממוצעת ל-1.5 מעלות צלזיוס, לעומת הצפויה שמוערכת להיות 2 מעלות צלזיוס - שנחשבת לנקודת האל-חזור, שתפגע קשות בבריאות כדור הארץ והאוכלוסיה שלה. המשך הדיונים נדחה לוועידת האקלים הבאה.

משרד האנרגיה ורשות החשמל בממשלת בנט-לפיד הציגו לראשונה תכניות להגעה ליעד הלאומי של 20% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2025, וכן ליעד הלאומי של 30% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030. 

יעד זה נקבע כחלק מהמאמץ העולמי להתמודדות עם משבר האקלים אליו התחייבה שרת האנרגיה קארין אלהרר בשם ישראל בוועידת האקלים בגלזגו. 

אולם כידוע, ממשלה זו התחלפה ב-2023 על ידי ממשלת הימין מלא מלא, שכל מעייניה הוא העיסוק בבליץ חקיקה דורסני של מהפכה משטרית. מלחמה ביוקר המחיה, טיפול דחוף בענייני ביטחון פנים וחוץ, חינוך ורווחה - מסתבר שהן ממנה והלאה כבר 4 חודשים מאז הקמתה. אז טיפול בייעדים שאליהם התחייבה ישראל ולועידת גלזגו? - הצחקתם אותנו. 

וכמיטב המסורת של הבלוג נסיים בפינה



1. Lil Dicky - Earth
https://youtu.be/pvuN_WvF1to

2. Michael Jackson - Earth Song
https://youtu.be/XAi3VTSdTxU

3. Outer Space: "A Beautiful, Beautiful World
https://youtu.be/TBmZjOHrVJ0

4. Kurt Cobain - Across the Universe
https://youtu.be/_1v4CatiRY0

5. Yesterday The Beatles
https://youtu.be/GKtXVpnsaGE

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)