יום רביעי, 26 באפריל 2023

חיות מחמד - איזה בית קפה, זו השאלה!

 רשומה זו מתכתבת עם הנושא השבועי בשרביט. ומכיוון שכבר כתבתי לא מעט פוסטים בבלוגים שלי בנושא חיות המחמד שלי, הרשומה הזו אינה נוגעת ישירות בשאלת חיית המחמד המועדפת מבחינה אישית, אלא מנקודת מבט אנתרופולוגית. 

ברשומות שלהם, משתתפי השרביט העלו כמה נקודות משותפות בהיסטוריית חיות המחמד שלהם: 
הראשונה נוגעת באילוצים סביבתיים המונעים אפשרות גידול חיית מחמד כלשהי, בתקופות מסויימות במהלך חייהם. למשל, בשל אי הסכמה של מי מבני המשפחה, בשל צפיפות במקום המגורים, בשל תנאי עבודה של שני בני זוג - כמו עומס בשעות עבודה שאינם אופטימליים לטיפול ראוי בחיות המחמד או לסיפוק צרכיהם המינימליים. גידול חיות מחמד הוא גם בעייתי בלשון המעטה, במשפחות המתמודות עם רילוקיישן בתדירות גבוהה (אגב, במאמר מוסגר, המילה המילונית העברית למעבר ממדינה אחת למדינה אחרת לתקופת זמן מוגדרת, לצורכי עבודה, או לימודים היא - עִתּוּק). 
ואולי דווקא חילוקי הדעות בזהות חיית המחמד המועדפת בקרב משפחה - היא היא שמונעת בחירת חיית מחמד כלשהי.

אז מה עושים? מסתבר שהיפנים מצאו פתרון יצירתי, שלמעשה הפך ממש כטרנד ביפן. היפנים מתים על זה. כצורך בסיפוק אהבת חיות מחמד של היפנים, הם פיתחו מודל מעניין על בסיס עסקי. המודל הזה מעורר עניין רב גם בקרב תיירים זרים המבקרים ביפן.

המודל העסקי הזה מבוסס על כמה עקרונות: ראשית אופייני שם גידול של זנים ננסיים של חיות מחמד (חתולים, כלבים, חזירונים...) שחלקם זנים מקומיים שהיפנים פיתחו  בהכלאות או בהנדסה גנטית. מאוד נפוץ לראות ביפן אנשים שמסתובבים ברחוב או במרכזי קניות כשראשה של חיית המחמד מציץ מתוך תיק נשיאה קטן. שנית, היפני הממוצע המכור לשעות עבודה ממושכות - זקוק לאמצעים להפגת מתחים ולחצים. שהייה עם חיות מחמד יכולה להיות אמצעי מצויין כזה להפגת מתחים. קיימים מחקרים מדעיים הקובעים שחיית מחמד בבית היא גורם משמעותי להארכה במספר שנות חיים בכלל (3-5 שנים) ובמספר שנות חיי בריאות בפרט.

אז מהו אם כן המודל העיסקי היפני? רבים נוהגים להתרגע בבתי קפה? - אכן, גם אצלנו. האם אפשר להעלות את הערך המוסף של בתי קפה מעבר לשתיית קפה ולנישנוש?  היפנים מצאו שבתי קפה של חיות מחמד הוא מקור עסקי מצויין, הן למקומיים והן לתיירים. בנוסף, בתי הקפה האלה עונים על מצוות צער בעלי חיים. מדובר בכלבי וחתולי רחוב אסופים, שהצילו אותם מחיים עלובים וממחלות. ובתי הקפה האלה משמשים להם כבית לכל דבר.

כעת לשאלת איזה חיית מחמד. ובכן ביפן יש בתי קפה לחיות מחמד ספציפיים. בעיר אוסקה ישנו בית קפה מומלץ של כלבים. מולו באותו רחוב קיים בית קפה של חזירונים ננסיים. בבתי הקפה האלה גרים ומסתובבים חבורת חיות מחמד. בראשון - כלבים חמודים וידידותיים מזן יפני. בשני - חזירונים ננסיים. 8-12 חיות מחמד בכל בית קפה מסוג זה. בבתי הקפה האלה, חוץ ממלצרים עובדים שם גם מטפלים המאכילים אותם ודואגים לשלומם.  ובבתי הקפה האלה, במחיר שתיית קפה ונישנוש - הלקוחות מלטפים, מחבקים, מקבלים ליקוק ומשחקים עם חבורת חיות המחמד הידותיות. לרשות המבקרים עומדים שם גם מבחר צעצועים כדי לשעשע את החיות.

נתחיל בבית הקפה לכלבים: 


הביקור בבית הקפה הזה כולל היכרות של הכלבים עם הלקוחות. לכל כלב/ה יש שלטים הנושאים את שמם, תמונתם, פרטים כמו גילם, מועד הכניסה לבית הקפה ואופיים (למה שמכונה "אישיות"). 



ומה האפשרויות לעשות איתם? לבחור ממי מהם רוצים לקבל ליקוק, או את מי ללטף או לשחק באביזרי צעצועים שונים.



אוהבים חזירונים? בבקשה, קבלו בית קפה חזירונים:


החזירונים חמודים, אבל ליתר ביטחון כדי שלא ישתינו או ילשלשו על בגדי הלקוחות, הם מקבלים "שמיכות" הגנה לכיסוי.



ואולי אם אתם אנשים של חתולים. בבקשה, יש בתי קפה של חתולים. בעיר קיוטו יש בית קפה חתולים מיוחד, עם מודל עיסקי שונה - שאותו אתאר לאחר הצגת בית הקפה. הכניסה לבית הקפה:




אז מהו המודל העיסקי? כפי שניתן לראות בשלט הכניסה, הביקור תומך בפרוייקט הצלת חתול. מחיר הביקור בבית הקפה כולל גם ערכת האכלה לחתולים. ראשית הלקוח מאכיל את החתולים, מלטף, מקמצ'ץ או כל מה שאפשר לעשות עם חתול ואחר מקנח עם קפה ומאפה עבורו ונהנה מפעילות החתולים.

כפי שניתן לראות בתמונות הבאות, בית הקפה מספק פינוקים מלכותיים לחתולים האסופיים שהשתכנו בבית הקפה - כורסאות, ספות, מתקני כירבול ואפילו מיטה מלכותית. כמובן, צעצועים ומשחקי חתולים פזורים להנאתם בכל שטח בית הקפה.




מדוע המודל העיסקי של בית הקפה לחתולים שונה מזה של הכלבים והחזירונים?

ובכן, ידועים הפתגמים "רעב כמו כלב", או "אוכל כמו חזיר" - תנו להם אוכל והם יאכלו ללא שליטה, עד להקאה וכמובן שהשמנה שלהם מסכנת את בריאותם (כמו שאת הבריאות שלנו, בני האדם)! על כן בבתי הקפה לכלבים ולחזירונים מזינים אותם אך ורק עובדי בית הקפה ובכמות מדודה הנדרשת לבריאותם. 

לעומתם החתולים אוכלים בעיקרון רק כמה שהם צריכים, ובדרך כלל לא נוגעים בשאריות. על כן בבית הקפה לחתולים בקיוטו המבקרים הם אלה שמאכילים את החתולים.   

אז לא משנה איזה אנשים אתם. אנשים של חתולים, או אנשים של כלבים, או אולי של חיות מחמד אחרות - ביפן תוכלו לבוא על סיפוקכם בבתי קפה של כל אחד מהם.

היכן בישראל תוכלו להשתעשע בחזירון חמוד, בריא ומנומס, שהדת היהודית הוציאה עליו לשון הרע? 😀

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)