יום שלישי, 1 בנובמבר 2016

פירה תפוח אדמה בלי חמאה, בלי חלב - טעים ובריא יותר


הכנת פירה תפוחי אדמה היא אומנות. קל מאוד לקלקל אותו אם לא מקפידים על ההכנה. אבל הפירה שמגישים ברוב המסעדות ממש אינו בריא בלשון המעטה ולדעתי גם לא טעים במיוחד. השפים במרבית המסעדות מכינים פירה על ידי הוספת יחסים שונים של חמאה וחלב למחית תפוחי האדמה. החמאה אמנם טעימה, אבל לא בריאה משום שהיא בעצם שומן רווי מהחי. אבל לטעמי, החלב הופך את הפירה למימי ולטעים פחות. שלא לדבר על חוסר התאמה למאכל כתוספת למנת בשר, לשומרי כשרות. הצרפתים נמנעים מתוספת חלב אבל מוסיפים לפירה מקילו תפוחי אדמה 450 גרם חמאה (לא עלינו). כבר עדיף לאכול צ'יפס מטוגן בשמן עמוק חם!  

הפירה הוא למעשה מנה של פחמימות. לכן גם לא מומלץ לאכול אותו כמנה בפני עצמה ללא תוספת חלבון. האינדקס הגליקמי הגבוה שלו מעלה את רמת הסוכר בדם, גורם לשחרור רמות אינסולין גבוהות מהלבלב, שמביאות לירידה מהירה של הסוכר בדם, ולתחושת רעב, ורצון לאכול עוד. צמחונים - שימו לב!  

אז הרי מתכון פירה בעל מרקם יפה, טעים למאכל ובריא יותר - כפי שאני נוהג להכין. מתכון פשוט להכנה, אבל כדאי לשים לב בהכנה לפרטים הטכניים הקטנים, לקבלת פירה איכותי:
















מצרכים

1 קילוגרם תפוחי אדמה מזן דזירה (קליפה אדומה). לא כל הזנים מתאימים!
2 בצלים קצוצים דק

2 כפות שמן קנולה
2 כפות שמן זית
מלח ופלפל שחור גרוס (רצוי טרי)


אופן ההכנה

1. מקלפים את תפוחי האדמה וחשוב לשטפם תחת הברז לסילוק מעטה העמילן שמשתחרר בקילוף.

2. חוצים את תפוחי האדמה לאורכם (דבר שמגדיל את שטח הפנים החשוף למים ולבישול אחיד יותר של תפוחי האדמה. 
לתוצאה טובה, לא לבשל קוביות או פרוסות תפוחי אדמה!

3. מבשלים את חצאי תפוחי האדמה המקולפים בסיר מים עם כף מלח שטוחה למשך כ- 30 דקות באש בינונית, או עד שהתפוחים רכים למגע מזלג. חשוב להתחיל את הבישול במים קרים לקבלת מרקם אחיד יותר בבישול!

4. בזמן שתפוחי האדמה מתבשלים, מטגנים במחבת טפלון את הבצל הקצוץ על אש נמוכה. כשהוא מקבל צבע זהוב עמוק ומכבים את האש.

5. כשתפוחי האדמה רכים (לא יותר מדי, אחרת יתחילו להתפרק במים), מעבירים אותם בזהירות למסננת ושוטפים עם מי ברז כדי לשטוף את העמילן שהשתחרר. העמילן גורם לצמיגות מגעילה של הפירה. את תפוחי האדמה המבושלים והמסוננים מחזירים לסיר שחומם באש גבוהה לחצי דקה עד דקה, כדי לאדות את שאריות המים. אין רע יותר מפירה שספוג במים. לשים לב שלא ישרפו!

6. מועכים את תפוחי האדמה בסיר למחית גסה עם מועך תפוחי אדמה, או מזלג. לא לרסק בבלנדר או מעבד מזון, כי העמילן המשתחרר יגרום לפירה לקבל מרקם צמיגי ולא נעים לאכילה. 



7. מוסיפים למחית את הבצל המטוגן (עם שאריות שמן הטיגון שמקבל טעם הבצל) ואת 2 כפות שמן זית (אפשר גם שמן קנולה במקום או כף שמן זית וכף קנולה, לפי העדפת טעם) ומערבבים היטב.

8. מתבלים במלח ופלפל גרוס לפי הטעם ומגישים. זהירות עם המלח, זה גם לא בריא וגם יכול להרוס את טעמו של הפירה. (אתמול הגישו לי פירה כל כך מומלח, שלאחר הטעימה הראשונה לא הייתי מסוגל להמשיך לאכול ממנו).



פירה למילוי כסונים או או מאפים מבצק עלי פילו (אנא, למען בריאותכם -  אל תשתמשו בבצק עלים הספוג במרגרינה ובשומן טרנס מסוכן לבריאות).

מכינים את הפירה כפי שתואר למעלה, מעבירים לקערת זכוכית או פיירקס ומכסים בניילון נצמד. מכניסים למקרר ללילה. בעת השהייה במקרר משתבח הטעם. למחרת מוציאים מהמקרר ומשתמשים כמלית למאפים.

וריאציות

אפשר להכין את הפירה לפי המתכון למעלה ללא הבצל המטוגן אלא מוסיפים במקומו את שתי כפות שמן הקנולה שהוא היה אמור להיות מטוגן בהם.

במקום הבצל המטוגן אפשר, 

להוסיף עלי רוזמרין צעירים או מרווה חלוטים במים רותחים ומסוננים.
או
להוסיף קליפת לימון מגוררת.
או 
2-6  שיני שום (לפי הטעם) מעוכות יחד עם תפוח האדמה. 

הערה בריאותית חשובה!

היזהרו בכמויות הפירה באכילה - 4 וחצי כפות שמן היא הכמות המקסימלית היומית המומלצת למאכל - כאשר השמן הוא מקור השומן היחיד! אבל בפועל הרבה פחות. לא כדאי לצרוך כמות יומית של יותר מ 3-2 כפות שמן. כי שומן יש גם בבשר, בגבינות, באבוקדו, טחינה ,זיתים וכדומה. ראו גם עקרונות תזונת הזון

מקובל לחשוב ששמן הזית טוב לבריאות, (ואנשים נוהגים לחשוב שמזון טבול ושוחה בשמן זית בריא) - אבל כשצורכים ממנו יותר מדי זה כבר ממש לא בריא, משמין ומזיק לבריאות.

* צריך להתייחס לשמן הזית כמו לתרופה - במינון המתאים ולא יותר מדי!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)