יום שלישי, 15 בנובמבר 2016

המדלגים על ארוחות בוקר שמנים יותר?


התשובה לשאלה שבכותרת היא בדרך כלל כן. המדלגים על ארוחת בוקר שמנים יותר. דילוג כזה תורם להשמנה והתפתחות סוכרת. מדוע?

נתחיל במילה האנגלית לארוחת בוקר שהיא breakfast (= שבירת צום). למעשה ארוחת הבוקר היא שבירה של צום לילה של 8-12 שעות.

ארוחת בוקר בריאה חיונית למניעת מצב של היפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה בדם) ושמירה על רמת סוכר נורמלית בדם.

מחקרים רבים מצביעים שדילוג על ארוחת הבוקר עשויה להוביל לקפיצות מהירות ברמת  בסוכר בדם בהמשך היום, אפילו לאחר ארוחת צהריים או ערב. כלומר הגוף מתקשה לשמור על רמת סוכר מאוזנת בהמשך היום.

למעשה כאשר מדלגים על ארוחת בוקר, הגוף נשאר במצב צום. וכאשר אוכלים סוף סוף ארוחת צהריים, הגוף חוסך באנרגיה ואוגר שומן עם עיכול המזון. מדוע? כי הגוף נכנס למצב מטבולי ביוכימי של סטרס (עקה), שבו הוא אינו בטוח מתי תהיה הארוחה הבאה - תהליך הישרדותי אבולוציוני של האדם לתקופות צום ממושכות ורעב. 

ארוחת בוקר טובה ומאוזנת גם מונעת את התשוקות וזלילות בוקר מאוחרות לפני ארוחת הצהריים. מחקרים הראו שאלו שמדלגים על ארוחות בוקר אוכלים יותר חטיפים, שותים יותר משקאות מוגזים ממותקים ומגזימים יותר באכילה בשעות הערב והלילה.

לפיכך מדלגי ארוחות הבוקר עשויים לסבול בסבירות גבוהה מאוד ממשקל עודף, מהשמנה ומסוכרת עתידית לעומת אלה שאוכלים ארוחת בוקר.
ראה למשל המחקרים המתוארים בסקירות המדעיות כאן , כאן וכאן.

רבים אוכלים ארוחות בוקר לא טובות שאינן שומרות על איזון רמת הסוכר בדם בהמשך היום, אשר גורמות לרעב מוקדם, לזלילות מיותרות בהמשך ולהשמנה. 

למשל, דגני בוקר בחלב היא ארוחה מאוד לא טובה כזו. ארוחה כזו עשירה מדי בפחמימות וסוכר זמין עם אינדקס גליקמי גבוה. גם אם כתוב על האריזה 'עשיר בסיבים'  - זה רק טריק שיווקי לארוחה לא בריאה התורמת להשמנה. אמנם זו ארוחה מהירה לעצלנים, אבל ממש לא טובה. לא לחינם חברות המזון בהיסטריה בשל כוונת משרד הבריאות לסימון אדום באריזות מזון לא בריא.

מדוע ארוחה של מרבית דגני הבוקר אינה בריאה ומשמינה? על כך ברשומה נפרדת.

דוגמה לארוחת בוקר בריאה השומרת על רמת סוכר מאוזנת בהמשך היום:


 פרטים במדריך הזון לתזונה בריאה ומאוזנת בקישור כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)