ראשית אני ממליץ לעבור ולעדכן חינם לגירסת WINDOWS 10. זוהי מערכת הפעלה מאובטחת יותר מקודמותיה ומאפשרת תיקוני מערכת חצי אוטומטיים קלים יותר מאשר קודמותיה. לכן את ההדגמות כאן אראה לגבי מערכת הפעלה זו (אם כי רבים מהעקרונות דומים גם מערכות הפעלה קודמות).
דרכים טיפוסיות של האקרים וזדונות שלהם לפגוע בפעילות המחשב הן:
א. פגיעה בקישור לאינטרנט
ב. פגיעה במרכיבי חומרה שונים במחשב ובעיקר בקול
ג. פגיעה בעדכון חלונות.
האקרים שונאים עדכוני חלונות שסותמים חורי אבטחה. לפיכך נפוץ השימוש של הזרקת זדונות המונעות הורדה של עדכונים ו/או התקנתם התקינה. קיימות זדונות שמוחקות מהמחשב את כל העדכונים מאז התקנת מערכת ההפעלה.
כיצד בודקים שהכל תקין וכיצד מתקנים?
ראשית נכנסים ל'מערכת הבקרה' בלוח שנפתח על ידי קליק ימני באייקון חלונות (חלונות10) או אייקון התחל (חלונות 7 ו-8) שבקצה הסרגל התחתון.
נפתח הלוח הבא:
ב'מערכת ואבטחה' מקישים על האפשרות הראשונה 'סקור את מצב המחשב שלך'.
יפתח הלוח הבא:
ראשית נקיש על האבטחה למעלה ויפתח החלון הבא:
כפי שניתן לראות, כרגע הכל תקין.
כעת יש להפעיל 'חפש פתרונות' לבעיות שלא דווחו:
יפתח חלון חיפוש פתרונות:
לאחר הסריקה שבתמונה התקבלה ההודעה שכרגע לא נמצאו פתרונות חדשים. אם היו כאלה המערכת הייתה מנסה לתקן אותם.
כעת יש לגשת לאייקון בתחתית - פתרון בעיות חפש ופתור בעיות:
לאחר הקשה על 'פתרון בעיות' יפתח החלון הבא:
במידה וקיימות בעיות חיבור לאינטרנט. יש להקיש על 'פתרון בעיות רשת ואינטרנט', ואז לעבור אחד אחד על כל הבדיקות והתיקונים ברשימה הבאה:
כנ"ל, במידה ויש בעיות קול או בעיות חומרה אחרות יש להקיש על 'חומרה וקול' ולבצע את כל הבדיקות והתיקונים מהרשימה שתופיע בהקשה על 'חומרה וקול'.
מאד יתכן שמערכת ההפעלה אינה מעדכנת את חלונות בשל זדונות. לפיכך יש לערוך הבדיקה הבאה. במערכת ואבטחה יש להקיש על 'פתור בעיות ב - Windows Update ותחל הסריקה כדלקמן:
בסיום התיקון תתקבל ההודעה הבאה:
זוהי תחזוקה בסיסית שכדאי לבצע לפחות אחת לחודש, או כמובן בכל עת כשנוצרות בעיות בחיבור לאינטרנט, העלמות הקול מהמחשב או כל בעייה אחרת.
כאמור הבדיקות והתיקונים שתוארו כאן הם חלק מובנה מחלונות 10.
לתיקון חלונות 7 ומטה אפשר לנסות תיקון על ידי תכנת Fix It הניתנת להורדה בחינם כאן. מניסיוני בחלונות 7 לתכנה הזו הצלחה חלקית, בהתאם לבעיות.
לעיתים זדונות מנטרלים או מעלימים תוכנות שרכשתם. לתיקון התופעה בחלונות 7, 8, ו - 10 אפשר להשתמש בתוכנה להורדה מהאתר הרשמי של מיקרוסופט.
להורדה בקישור כאן.
לאחר ההורדה יפתח החלון הזה:
הקש על המסגרת 'הבא' ויפתחו החלונות הבאים תוך כדי זיהוי בעיות ותיקון:
1.
2.
3.
בדוק/י ברשימה אם התכנה שאיננה עובדת נמצאת ברשימה. אם היא איננה נמצאת ברשימה יש לערוך תיקון - להקיש (לבחור) 'לא רשום' ולאחר מכן במסגרת 'הבא'.
במסגרת התיקון יפתחו החלונות הבאים לפי הסדר:
4.
5.
6.
7.
לבסוף מופיע מסך המעיד שהתיקון נערך בהצלחה
אם
אם הבעיות נותרו ולא תוקנו, אפשר:
א. לערוך שיחזור מערכת לתאריך אחרון שהמערכת עבדה כשורה .
ב. לעיתים זדונות לא מאפשרות שיחזור המערכת לנקודה אחרונה שהמחשב פעל כשורה ואז האופציה הבאה היא 'שיחזור תמונת מערכת'. כיצד לבנות תמונת מערכת ולשחזר ממנה מחשב תקין אתאר בפוסט אחר.
ג. אם הצרצר רקד כל הקיץ ולא עמל כמו הנמלה ליצור תמונת מערכת - לא נותרת ברירה אלא לפרמט את המחשב.
זהירות! תוכנות עם רשיון שרכשתם עשויות שלא לפעול לאחר פירמוט.
יש שתי אפשרויות פירמוט:
1. פירמוט המערכת עם שמירת קבצי המידע, אבל בלי התוכנות. יש להתקינן מחדש לאחר הפירמוט.
2. פירמוט מלא למצב בית חרושת. היתרון - הבטחה להשמדת כל וירוס או זדונה כלשהי. החיסרון - הרבה עבודות הגדרה מחדש והתקנות.
ממליץ לערוך את כל הבדיקות למעלה לבדיקת תקינות המחשב, גם אם לא נתקלת בבעיה מיוחדת. אולי רק לא שמת לב אליה והבעיה תוביל לאי יציבות המחשב ולסיכון מוגבר לכניסת זדונות ופורצי מחשבים. יש עוד הרבה דברים שצריך לעשות כדי למנוע 'שותפים' בלתי נראים וזדונות במחשב, ועל כך יבואו מדריכים נוספים.
כמו שציינתי בפוסט הקודם, לא כדאי לדחות אלא לערוך מיד את הבדיקות. עד חצי שעה גג מזמנכם שעשויה לחסוך מכם בעתיד הרבה עגמת נפש.
סופ"ש שקט ומהנה.
שלכם קנקן
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)