יום חמישי, 4 באוגוסט 2016

לחם בריאות? בואו נבדוק


בפוסט אתמול דנו ב'אמת' של מוצרי הדגנים המלאים. נשאלתי האם ניתן לאפות לחם מ- 100% קמח מלא והאם הוא אינו כבד? ובכן לחמים כפריים שאני אוהב לאכול באירופה ובגרמניה בפרט אכן מכילים 100% קמח מלא מסך תכולת הקמח. אבל כמובן הקמחים אינם כל משקל הלחם, כי הוא מכיל מים, שמרים או מחמצת. והלחמים האלה היוצאים בבוקר טריים מהמאפיה מעלים ריח ניחוח שאי אפשר לעמוד בו והם טעימים שיגעון. אלה לחמים שאוכלים בבוקר ומקסימום נאכלים במשך היום ולכן לא מוסיפים להם כל מיני כימיקלים משמרים, מתחלבים וסוכרים כפי שמוסיפים אפילו בלחמי בוטיק בארץ (כפי שנראה בהמשך).

בחרתי בשני לחמי בוטיק, 'לחמי בריאות', ממאפיית אנג'ל הירושלמית.

הראשון לחם המכונה 'הכי מלא'



שימו לב ללוגו - 'זה אפשרי בריא' וכן לוגו האישור של האגודה הישראלית לסוכרת.



האם באמת 'הכי בריא'? האם עשוי מקמח מלא 100%?

הבה נראה, זה פירוט הרכיבים מהם עשוי הלחם כפי שמצוין בתווית:



שני הדגנים, חיטה מלאה (100%?) וגרעיני שיפון נבוטים הם ביחס של 1:2.5  לטובת החיטה. אבל שניהם יחד מהווים 62% ממשקל הלחם, כי משקל הלחם כולל גם מים, שמן סויה, דבשה (מולאסה) מלח שמרים וכדומה.

מה זה דבשה? מדובר במיץ שבו מזקקים סוכר מסלק או מקנה סוכר שמבשלים אותו לקבלת נוזל סמיך ומתוק. בקיצור סוכר! ואם עוד לא מספיק, מוסיפים גם דקסטרוזה שהיא סוכר. וכמה דקסטרוזה וסך הכל סוכרים מוסיפים? האם יכולים אנו לדעת מהתווית? אז שימו לב, למרות הסמליל של האגודה לסוכרת -  הלחם מכיל סוכר. מדוע? על כך נדבר בפעם אחרת.



אבל שימו לב, האם הלחם הוא באמת הכי בריא שיש?
ראשית הוא מכיל חומצות שומן רוויות, כולסטרול ושומן טראנס (וטבעונים חושבים שהמזון שלהם אינו מכיל כולסטרול ושומן טראנס שהוא רע מאוד לבריאות אפילו יותר מהכולסטרול).

ואם זה אינו מספיק, הלחם עשיר בכימיקלים, חומרי E (שמות קוד כדי שהציבור לא ידע מהם שמות הכימיקלים):
E481
E282
E330
E415
E412
E300

E481

אז סוכר, מלח, שומני טרנס, כולסטרול וכימיקלים - בלחם 'הכי מלא' שיש.


הלחם השני הוא לחם הבוטיק 'אנג'ל צרפתי', 100% שיפון 'קל'.







רכיבים:

מים, קמח שיפון מלא (גלוטן) (100% ממשקל הקמחים, 37.5% ממשקל הלחם), 

גלוטן חיטה, סיבים תזונתיים (שיבולת שועל) (13%), שמרים, מלח, מחמצת שיפון (1.3%), חומרים משמרים (E282, E202), קמח סויה, מתחלב (E481), מווסת חומציות (E330), חומר לטיפול בקמח (E920), אנזימים, חומר מעכב חמצון (E300). לחם מופחת קלוריות. לחם זה הינו לחם מלא קל, בהשוואה ללחם מלא מסדרת אנג'ל מלא- 'לחם עינן באפיה מסורתית'.




לפי הרשימה שבתווית קמח שיפון מלא מהווה 100% מהקמחים. אז מניין גלוטן החיטה? והסיבים התזונתיים משיבולת שועל. וקמח סויה אינו נחשב?

והלחם מכיל גם שמרים תעשייתיים רגילים וגם 'מחמצת' שהיא תערובת חמוצה המוכנסת לעיסת הבצק וגורמת לתסיסתו ולתפיחתו. תמיסת המחמצת עומדת חשופה למיקרובים שבאוויר למשך שבוע - זה מאוד טעים, אבל לא בטוח שהייתם מתלהבים אם הייתם מתבוננים בה במיקרוסקופ.

ושוב בלחם 'הכי בריא שיש', יש כימיקלים:
E481
E330
E920
E300




אם כך בלחמי בוטיק, מה בלחמים לעמך?

אז מה לעשות? להאמין לכתוב באותיות קידוש לבנה על המוצר.

או,

לקרוא את האותיות הקטנות של המרכיבים וכמובן להבין למה הכוונה אחוז מהקמחים לעומת אחוז מהמשקל, כי חשוב גם מה שמוסיף למשקל ואינו קמח. נכון?






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)