יום רביעי, 31 באוגוסט 2016

עוד שכדאי לדעת על שמן הזית





בפוסט מאתמול הוצגו הקריטריונים לאיכות שמן הזית. האיכות נקבעת לפי שיטת הכבישה ודרגת החמיצות. לשמן זית איכותי המיטיב עם הבריאות חמיצות של 0.8%. פחות מכך נדיר למצוא בשווקים. לכן כל כך התלהבתי כשמצאתי בסופרמרקט שלנו שמן זית מיובא מספרד ,שעל התווית צוין אחוז חמיצות 0.7%. וכשראיתי כי מחירו היה כ-10 שקלים פחות משמן הזית בכבישה קרה הזול ביותר - כמובן התלהבתי שבעתיים. מצד אחד המחיר הנמוך יכול להעלות חשד, אבל מצד שני ברור שהיבואן רוצה להתחרות עם השוק הישראלי ובהתאם נקבע מחיר התחלתי תחרותי. אל דאגה, גם במחיר כזה אין הפסד. הרי ידוע עושק המחירים של קרטל היצרנים הישראלים.

לאחר מספר שבועות נוכחתי שהמחיר של השמן הספרדי עלה, לסדר הגודל של מחירי השמנים הישראליים מאותה איכות מוצהרת. הרי צפוי שהיבואן יעלה את המחיר לאחר שהציבור כבר מכיר את המוצר. אבל יחד עם עליית המחיר גיליתי בתדהמה על תווית הבקבוק שעלתה גם דרגת החמיצות - דרגת חמיצות 1.2%, כמעט פי שניים מאשר דרגת החמיצות שנרשמה על אותו מוצר מספר שבועות קודם לכן. 

לשמן זית המיוצר בישראל על ידי חברה מסחרית לא יכול שיקרה דבר כזה. בישראל נקבעו תקנים על ידי מכון התקנים. אחוז החמיצות ואיכות השמנים נבדקים במעבדות של משרד החקלאות ובמעבדות של גוף המכונה 'מועצת הצמחים' - גוף ציבורי נבחר שהוקם על פי חוק ועובד בשיתוף פעולה עם משרד החקלאות.

שמן זית מיובא אינו מפוקח על ידי מועצת הצמחים, אבל האינטרס שלו לדאוג לחקלאי ישראל - מסביר כנראה מדוע שונה אחוז החמיצות של המוצר הספרדי.

ומכאן לקח שכולנו כצרכנים צריכים ללמוד. מוצרים מיובאים אינם בהכרח עומדים בתקנים הישראלים. בהתאם הרישום בתוויות עשוי להיות לא מדויק. שמן זית 1.2% חמיצות אינו יכול להיקרא בתווית שמן זית כתית מעולה. ובוודאי ששקר הוא לציין שאחוז החמיצות שלו הוא 0.7%.

אבל כאן אני מגיע לעיקר. כשאתם קונים מה שאמור להיות שמן זית בוטיק, אין אתם יכולים להיות בטוחים בכלל שמדובר בשמן זית מעולה, למרות מחירו הגבוה. כי 'שמן זית בוטיק'  שקונים בשוק איכרים או במשק ביתי שמוכר רק במקום - אין שום ערבות שאכן מדובר בשמן זית איכותי שמצדיק את מחירו. ובוודאי שאין ערבות על איכותו של שמן הזית הנמכר בצנצנות אצל היינן ביקב, במכון לייצור דבש, או במשק גבינות עזים, אי שם ביערות הגליל.

על תתפתו בקניית שמן זית עלום שנמכר במקום אקזוטי כפרי. אינני בכלל נגד משקי בית חקלאיים קטנים וזכותם להתפרנס בכבוד. אבל מי ערב  לכך ששמן זית שהם מוכרים הוא בכלל איכותי? מי בכלל בדק אותו במעבדה?

ותגידו, עם שמן הזית הכפרי עורבב עם שמן קנולה, האם רוב הציבור, אם בכלל, ירגיש? או שזה פשוט בגלל מקום המכירה ? 


ראו הוזהרתם!

  .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)