יום חמישי, 1 בספטמבר 2016

שמן הקנולה - יש שמוציאים דיבתו רעה בחינם



זהו צמח הלפתית. פרחיו דומים להפליא לפרחי צמח החרדל. האמת היא ששניהם משתייכים לאותה המשפחה - משפחת המצליבים.




ומזרעי הצמח הזה מפיקים את שמן הקנולה. מדוע שמן הקנולה ולא שמן הלפתית? לזה אחראי הקשר הקנדי. שמן צמח לפתית הבר אינו טוב למאכל בשל כמות רבה יחסית של חומצה ארוסית (erucic acid) , שבמינונים גבוהים רעילה לאדם. אבל מדענים קנדים ערכו הכלאות גנטיות ופתחו זן תרבותי שהשמן שמופק מזרעיו - אין פסול בו וכפי שנראה מיד יש לו גם יתרונות, אפילו על פניו של שמן הזית.

אז מדוע שמן קנולה ולא שמן לפתית? כי קנולה (CANOLA)  ראשי תיבות של "CANadian Oil, Low Acid". 

החל משנת 1999 נפוצו באינטרנט אגדות אורבניות אודות הרעילות לכאורה של שמן קנולה, אפילו שיוך השטותי שבעולם למחלת הפרה המשוגעת (שהמקור שלה בכלל לא מעולם הצומח). ומה לא העלילו על השמן הזה לשוא. מקור לא אכזב שהוציא דיבתו רעה על שמן הקנולה הוא האתר האינטרנטי Snoops. הגדילה לעשות שרי אנסקי (המחשיבה עצמה כנראה כפרופסור לתזונה ובריאות) בכתבתה  במעריב מיום 12 בדצמבר 2009, שבה היא השמיצה את שמן הקנולה לשווא ואפילו כינתה אותו "שמן מנוע".  והאמת? הכל עורבא פרח - כל האשמות הופרכו מדעית. שמן הקנולה נחשב בטוח לצריכה על ידי בני אדם.    

תכונות שמן הקנולה והיתרונות


בדומה לשמן זית, שמן קנולה הוא שמן צמחי חד-בלתי-רווי (monounsaturated), שהם שני השמנים הבריאים ביותר למאכל. אבל לשמן הקנולה יש שלוש יתרונות על שמן הזית:

א. שמן הקנולה עשיר בחומצה אולאית מקבוצת אומגה-9. יש החושבים שרק אומגה -3 חשובה לבריאות טובה. האמת היא שגם אומגה-9 ואומגה-12. ומה שהכי חשוב הוא היחס הזמין לגוף בין אומגה 3, 9 ו-12 לבין עצמם. לידיעת צורכי תוספי אומגה- 3! 

ב. שמן הקנולה תורם להורדת רמת הטריגליצרידים בדם. הטריגליצרידים הם שומנים שמקורם במטבוליזם של פחמימות.לפיכך, בסוכרתיים רמות גבוהות יותר של טריגליצרידים. (כן גבירותי ורבותי, מאכילה רבה של פירות - עשויה לעלות רמת הטריגליצרידים בדם).

ב. שמן הקנולה מושלם לטיגון. שמן קנולה יכול לעמוד בטמפרטורות של עד 215 מעלות צלזיוס - טמפרטורה גבוהה בהרבה מטמפרטורת העישון של שמן זית. טעמו המעודן של שמן הקנולה וטמפרטורת העישון הגבוהה שלו, הופכים אותו מושלם לטיגון


היתרונות הבריאותיים של שמן הקנולה

הוכח שלשמן קנולה יכולות להורדת רמת השומנים בדם - שומנים מסוג טריגליצרידים (triglycerides) שהם אפילו מסוכנים מאשר הכולסטרול. 

במחקר שנערך בילדים ובני נוער בעלי נטייה גנטית לרמות גבוהות של כולסטרול, הנבדקים צרכו בין 22-15 גרמים של שמן קנולה ביום למשך 5 חודשים, כחלק מדיאטה דלת שומן ודלת כולסטרול. 
בסוף המחקר, רמות הטריגליצרידים שנמדדו בדמם של הנבדקים ירדו בכ 30%, כמות הכולסטרול הכוללת ירדה ב 10% ורמת הכולסטרול הרע (LDL) ירדה ב 7%.

אז נכון שלשמן הזית יש יתרונות בריאותיים מעולים והוא מכיל הכמות הנמוכה ביותר של חומצות שומן רוויות מכל השמנים האחרים, אבל לשמן הקנולה יש יתרון שהוא מושלם לטיגון והוא מכיל אומגה 9 וגם  תורם להורדת רמת הטריגליצרידים בדם. 

לפיכך, צריכה של שניהם, שמן הזית ושמן הקנולה, מומלצת ביותר:

שמן זית - לסלטים ולמנות קרות.

שמן הקנולה - לבישול וטיגון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)