יום שני, 12 בספטמבר 2016

שיוויון בלשון: מדוע בעצם 'ראשת' ה-



בלחץ תנועות פמיניסטיות, נקבע (וזה לא היה תמיד כך) :

ראשת הממשלה גולדה מאיר (דווקא אותה כינו בזמנה ראש הממשלה)
ראשת העיר מרים פיירברג
ראשת בנק לאומי רקפת רוסק עמינוח ....

באנגלית ראש וראשה = head = שיוויון

במילון העברי  'ראש' מוגדר - " האדם העומד בראשות ". כלומר האדם, בין אם האדם איש או אישה. שניהם מוגדרים אדם. לא 'אדם' מול 'אדמית', או 'אדמה'. אדם  (ז', נ') וזהו. מישהו מתעקש לקרוא לאישה 'אדמה' או 'אדמית'? וכי מדוע בעצם לא על פי אותו עיקרון ההפרדה המגדרית?

זוגתי עומדת בראש גוף גדול. כשנבחרה לקדנציה שניה, נשאלה אם לציין ברשומות 'ראשת'. היא השיבה בשלילה. שמה ימשיך לשאת את התואר 'ראש' ה-. היא נושאת ראש על כתפיה ולא ראשה. והסיבה שאינה רוצה את הקידומת 'ראשה' היא שציון 'ראשה' מנציח למעשה את אי- השיוויון. את התואר, ויהיה  בכיר ככל שיהיה - מקבל אדם. איש או אישה. במצב של שיוויון, מינו של נושא התואר אינו משנה את מהות התואר. מין אחד אינו עושה את התפקיד טוב יותר ממשנהו בשל המגדר. ואם יש משהו שמציין את המגדר שאליו משתייכת בעלת התואר הוא שמה הפרטי. 

וכעת וודאי תשאלו: כן, אבל מה לגבי אלו שנושאות שם דו-מיני (ושיש לו הטייה דקדוקית זכרית - כמו רותם, שחר, עדי...)? כיצד ידעו אם מדובר בראש או בראשה? 
התשובה פשוטה - אם נעשה מאמץ  ההורים להסתיר בשם הפרטי את המגדר (דהיינו הטייה זכרית), מדוע צריך להדגיש את המגדר בתואר? 
מדוע לא דו מיניות בתואר כמו בשם הפרטי? 

האם התואר הרישמי המוצמד לרופאה הוא דוקטורית או דוקטור? מציינים דוקטור זיוה ליבנה למשל ולא דוקטורית זיוה ליבנה. למהנדסת מצמידים תואר אינג'יניר כמו למהנדס. לרוקחת מוצמד תואר מגיסטר כמו לרוקח. האם זה רק משום שמדובר בתארים לועזיים? לא ולא - הרי התואר עו"ד הוא ראשי תיבות של עורך דין. והוא מוצמד לשמה של עורכת דין כמו לעורך דין.  אפשר היה לציין אינג'ינירית, מגיסטרית ועו"דית, ולא כך - בתואר יש שיוויון בין המגדרים.  

זוגתי מסתפקת לגמרי בתואר הבכיר עצמו. הישגיה האישיים מקצועיים בלבד, ולא עושים אותם השתייכותה למגדר זה או אחר. לכן את התואר 'ראשת' היא משאירה לארגוני הפמיניסטיות, שבלא מתכוון דווקא בצורך שלהן להפריד בהטייה המגדרית של התואר - הן מנציחות את אי השיוויון

השיוויון יושג רק כאשר באמת לא ישנה המיגדר. בין השאר כאשר:
ראש = head (ז', נ')




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)