יום שלישי, 23 באוגוסט 2016

טיפ - חומרי הדברה בירקות ופירות


ירקות ופירות אורגניים אמורים היות חופשיים מחומרי הדברה כימיים. האם כך?גם אם קניתם בחנות למוצרי טבע, איך תדעו שהם באמת חופשיים מחומרי הדברה? לחומרי הדברה אין צבע, טעם וריח (שבני אדם יכולים להבחין בחושים שלהם). הם ברובם פוספטים אורגניים - כימיקלים שמסוכנים לחרק או לתולעת, אבל גם לנו (בכמויות מצטברות)! 

אז איך נדע? לא נדע! 
למעשה הצרכנים נותנים אמון במוצרים שמשווקות 'חנויות הטבע' ומשלמים על כך במיטב כספם, במחירים הגבוהים בהרבה מאשר אלו שבמרכולים הרגילים לאותו מוצר.  אבל האם באמת יש לצרכן דרך לוודא ולבטוח שהמוצר נקי מחומרי הדברה, חומרים משמרים, אטסטרה אטסטרה? 
מישהו מהצרכנים ואפילו חנויות הטבע עצמן שלח/שלחו את המוצרים לבדיקות מעבדה?

ובירקות ופירות שהם חופשיים מחומרי הדברה אין אמורים להיות כימיקלים, אבל מכך נהנים גם תולעים וזבובונים. אכילה של אלה בתאנים, משמשים, ובתות שדה למשל - אינו חזון נפרץ.


זהה את התולעת

למקפידים, קיימת אם כך גם שאלת כשרות. כי על ירקות ופירות הרי אין חותמת כשרות של הרבנות.

אבל רוב הצרכנים קונים במרכולים או בשוק ירקות ופירות שרוססו בעת גידולם בחומרי הדברה. נקודה. אמנם קיים חוק שאוסר על החקלאי ריסוס חומרי הדברה זמן מינימלי מסויים לפני הקטיף, כדי להקטין את הסיכון הבריאותי,  אבל גם כאן צריך לסמוך על החקלאים שמקיימים את החוק וכי אין חריגים העוקפים את מערכות הפיקוח של משרד החקלאות, שאינן יעילות במיוחד (בלשון המעטה).
ומה לגבי מוצרי המזון המיובאים מטורקיה או what ever, האם הם נקיים מכימיקלים? 

כך או כך, יש לצאת מתוך הנחה שהירקות והפירות שאנחנו קונים מכילים מידה זו או אחרת של חומרי הדברה. כידוע, חשיפה לכימיקלים כאלה עלולה לגרום לסרטן, למחלות ניווניות כמו פרקינסון וכדומה.

אז איך נמנע מאכילת חומרי הדברה בירקות ובפירות?

הסרת הקליפה של ירקות ופירות מסירה גם את חומרי ההדברה שדבקו בה. ואם בכל זאת רוצים לאכול את המלפפון עם הקליפה?

שטיפה במים מסירה חלק קטן של חומרי ההדברה.
שטיפה במים ודטרגנט (סבון) מסירה עוד חלק מחומרי ההדברה, 

אבל כדי להפטר מכל חומרי ההדברה, יש להשרות את הירקות והפירות בקערה עם מי סבון למשך 20 דקות ולשטוף במי ברז. שימו לב, בהשריה קצרה יותר במי סבון, לא יסולקו כל חומרי ההדברה.  

אז למען בריאותך - או לקלוף, או להשרות ולשטוף!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)